lyttebegrænsning på trods af den intakte hørelse
meget ; Krypteret medier; gyroskop; billed-i-billede "tilladtfullscreen =" "> iFrame>En auditiv behandlings- og opfattelsesforstyrrelse (AVWS/AVS) diagnosticeres, hvis selve høringen er intakt, men hørelsen er stadig alvorligt begrænset. Dette skyldes det faktum, at de centrale processer med opfattelse og behandling af akustisk information forstyrres. Som et resultat finder de berørte sondring og genkendelse og evaluering af lyde vanskelige. I barndommen betragtes AVW'er som en udviklingsforstyrrelse, der påvirker omkring 2-3 % af alle børn, hvor drenge diagnosticeres dobbelt så ofte som piger. Imidlertid kan forstyrrelsen kun ses i det senere livsforløb.
avws forårsager
skyldes ikke en forstyrrelse af høringsorget og vidner heller ikke om reduceret intelligens. Det antages snarere, at det kan være resultatet af en kombination af G enetisk disponering, medicinske faktorer og miljøpåvirkninger.medicinske faktorer | Miljøpåvirkninger |
|
|
Viser AVW'er kun i voksen alder, dens årsag skyldes sandsynligvis også barndommen. Imidlertid er mange detaljer om lidelsen og deres baggrund uklar. Det er også tvivlsomt, om det skal betragtes som en del af en sprogudviklingsforstyrrelse eller som uafhængig, da det bestemmes ofte i forbindelse med en forsinkelse i sprogudvikling.
avws symptomer og følg
En forstyrrelse af auditiv behandling og opfattelse kan antages ved hjælp af forskellige symptomer:
- begrænset sprogforståelse til baggrund/støj eller i samtaler med flere højttalere
- vanskeligheder med forskelsbehandling (sondring) af lyde, toner og lyde
- Vanskeligheder ved lyddiskriminering fører undertiden til svækkelse fra læsning og skrivning
- Vanskeligheder med at fokusere på en højttaler
- Begrænset hukommelse
- Tilknyttet dette: begrænset evne til at opsummere med nævnte
- Delvis. Abnormiteter i udtalen
- Hos børn: vanskeligere erhvervelse af skriftsprog
I princippet, afhængigt af typen og ekspressionen af lidelsen, kan der identificeres fire muligvis nedsatte områder:
lokalisering | diskrimination | udvælgelse | dikotisk hørelse |
retning og fjernelse af lyde | skelne lyde fra hinanden | filtrer ud af relevant akustisk information | evne til at lytte til begge hunde |
Udvælgelsesområdet er især vanskeligt i høje miljøer, hvor en række støj overlapper de relevante oplysninger. Begrænsninger i evnen til forskelsbehandling betyder igen, at der ikke kan skelnes mellem lignende lyde. Så der er kommunikative misforståelser .
AVWS Diagnose
For at bestemme en auditiv behandling og opfattelsesforstyrrelse er en grundig diagnose nødvendig. Generelt kan tilsvarende tests udføres i en meget ung alder til dette formål, skønt en sikker bestemmelse kun er realistisk fra 6-7 år. Forskellige test giver information om eksistensen af en auditiv behandling og opfattelse:
- Sprogforståelsestest
- Tests for lyddiskriminering
- Tests for fonologisk bevidsthed
- Tests for fonologisk hukommelse
Desuden skal andre lidelser og en indlæringsvanskelighed udelukkes.
Grad af handicap: Tæller AVWS som et handicap?
AVWS betragtes ikke som et handicap, men som en delvis præstationsforstyrrelse. Ikke desto mindre kan sygdommen føre til bestemmelse af en grad af handicap (GDB). I dag bruges udtrykket "grad af skade konsekvenser" (GDS) til at gøre retfærdighed over for det faktum, at det ikke er et handicap, men konsekvenserne af sygdommen fører til alvorlige begrænsninger. GDB/GDS er berettiget fra 10 til 15 % i en AVWS med den ekstra indsats i hverdagen og lektioner.
Auditiv behandling og opfattelsesforstyrrelse: Behandling/terapi
Efter bestemmelsen af AVW'er forklarer den behandlende læge muligheder for passende terapi og behandlingsforanstaltninger. Interventionens fokus afhænger stort set af de konkrete svækkelser og fokuserer på den pågældende person, men også af hans miljø. I tilfælde af et barns patient er oplysningerne om plejere og lærere afgørende. For eksempel skal lærere være opmærksomme på visuel øjenkontakt for at lette lokaliseringen og udvælgelse til det berørte barn. Forældre anbefales at henlede opmærksomheden på sig selv ved at lægge deres hånd, når de vil tale og vælge et stille miljø til vigtige samtaler og hjemmearbejde.
kan også knyttes til miljøet med hensyn til akustikken i klasseværelset for at reducere støj så vidt muligt. Sædet i klasseværelset skal tildeles i overensstemmelse hermed. For yderligere support kan en teknisk enhed til trådløs høring bruges. Til dette bærer læreren en tv -selskab, barnet en modtager. Den direkte stemmeoverførsel af senderen spilles ud til modtageren, så der oprettes et centreret lyttindtryk. En anden terapimåling falder inden for talebehandlingsområdet: Fremme af fonologisk bevidsthed og læringsstrategier for at lindre den auditive hukommelse bidrager til bedre sprogforståelse.